Prof. Dr. Mehmet Bayrakdar'ın, 'Yunanistan'da Saka Türkü Üç filozof' adlı çalışması her Türk aydınının mutlaka okuması ve bilmesi gereken bir kitap.
Prof. Dr. Mehmet Bayrakdar bir ilahiyat hocası olarak "Araplaşmamış", Türk olma özelliğini başat tutan ilahiyatçı/felsefeci hocalarımızdan. 2013 yılında Akçağ yayınlarında yayınlanan ve eski Yunan düşünce dünyasını şekillendirmiş üç "Saka" filozofunun Türk olduklarını yine Batılıların kaynaklarından kanıtlıyor.
Bayrakdar kitabında, "Bu kitabın konusu, Eski Yunan kaynaklarının Saka olarak nitelediği Türk soylu üç filozofun tanıtılması ve onlara izafe edilen eserlerin çevirisidir. Bunlardan ilk ikisi, Toharis (Toxaris) ve Anaharsis (Anakharsis, Anacharsis) MÖ. 6. yüzyılda, yani Yunan düşüncesinin oluşum arifesindeki çağda Atina'da bulunmuş ya da yaşamıştır. Toharıs ve Anaharsis, Şüphecilik, Sofistlik ve Kinik felsefelerin öncüsü ve hazırlayıcısı kabul edilirler. Buna rağmen her ikisi de çağdaş bilginler arasında çok az tanınırlar. Hele Türk felsefecileri arasında hiç tanınmazlar dersek yeridir. Üçüncüsü Yeni Eflatunculuğun kurucusu sayılan ünlü Ammonius Saka (Ammnonius Saccas)dır; MS. 2. yüzyılın sonu ile 3. yüzyılın başlarında Yunan kültürünün hakim olduğu İskenderiye’de yaşamıştır. Diğerlerine kıyasla Ammonius Saka, daha çok tanınan ve bilinen bir düşünürdür." savını ileri sürüyor.
Prof. Dr. Mehmet Bayrakdar, "İlkçağ'da ve Ortaçağ’ın erken dönemlerinde yaşamış bütün Yunan ve Latin bilginler söz konusu filozoflara 'Saka' veya 'Sakalı' demişlerdir. Çağdaş batılı tarihçiler ve felsefe tarihçilerine gelince; hemen hepsi Toharis ve Anaharsisi Sakalı kabul etmişlerdir; ancak Ammonius Saka'yı, ya Yunanlı bir filozof olarak takdim etmişlerdir ya da ırkı kökeni hakkında hiçbir şey söylememişlerdir." diyerek bizim de bu üç filozofun Türk olabileceklerini düşünmediğimizi itiraf ediyor.
"Yakın bir zamana kadar onların Türk soylu olabileceklerini hiç düşünmemiştik. Ne zaman ki, yaklaşık on yıl önce bir vesile ile İslâm öncesi Türk tarihi araştırmalarına eğildik; en eski Yunan, Pers ve Latin kaynaklarından ve burada bazı çağdaş batılı tarihçilerin araştırmalarından Sakaların (İskitlerin) Türk olduğunu öğrenince, bundan kendimize adeta bir vazife çıkararak Toharis, Anaharsis ve Ammonius Saka'yı, başta felsefe ve felsefe tarihi ile uğraşanlar olmak üzere Türk okuyucusuna tanıtmak istedik. (...) Bu açıdan, söz konusu Sakalı filozofların sadece felsefeyle uğraşanlarımız için değil, tarihçilerimiz için de önemli olduğunu iddia ediyoruz."
Bayrakdar, 'Yunanistan'da Saka Türkü Üç Filozof' kitabını, "Batılıların Ortaçağ'dan itibaren 'Türkler, barbardır', 'Türkler sadece kılıç sallamasını bilirler', 'Türkler düşünce ve bilim üretmemişlerdir' gibi iftiralarına da, aynı zamanda tarihî bir cevap olabileceğini düşünmekteyiz." diyerek, Batı kaynaklı yerleşik ezberlere bir "reddiye" olarak değerlendiriyor.
Prof. Dr. Mehmet Bayrakdar, sözkonusu Sakalı filozoflarının aracılığıyla eski Türk düşüncesinin, Yunan düşüncesine geçişi, özellikle Anaharsis'in ve Ammonius Saka’nın Ortaçağ Hıristiyan, Yahudi ve İslâm düşüncelerine ve hatta modern Batı düşüncesine etkilerinden de söz ediyor.
Siyasetcafe.com